Algemene voorwaarden Lensalot
Algemene voorwaarden
1. Lensalot: onder Lensalot wordt in deze algemene voorwaarden Jeroen Gunst verstaan, met
ondernemingsnummer 0680.848.938 en zetel te 8650 Houthulst, Leeuweriksstraat 4. Jeroen Gunst voert zijn
ondernemingsactiviteiten uit onder de naam Lensalot (zie ook https://www.lensalot.be/).
2. Klant: elke persoon die met Lensalot een overeenkomst sluit.
3. Elke overeenkomst tussen Lensalot en een Klant wordt door deze algemene voorwaarden beheerst, met
uitsluiting van de algemene of bijzondere voorwaarden van de Klant of in de sector gestandaardiseerde
algemene voorwaarden. Door een beroep te doen op de diensten van Lensalot wordt de Klant geacht deze
algemene voorwaarden te hebben ontvangen, er kennis van te hebben genomen en de inhoud ervan te
hebben aanvaard. De Klant die eenmaal met deze algemene voorwaarden akkoord is gegaan, gaat er mee
akkoord dat deze eveneens van toepassing zijn op vervolgopdrachten, en/of nieuwe overeenkomsten met
Lensalot. Wijzigingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts mogelijk mits uitdrukkelijk schriftelijk
akkoord van Lensalot.
4. Opdrachten van de Klant worden pas definitief wanneer deze uitdrukkelijk door Lensalot zijn aanvaard. Alle
offertes en opgegeven prijzen vanwege Lensalot vervallen automatisch na twintig kalenderdagen, tenzij
uitdrukkelijk anders vermeld. Speciale aanbiedingen vanwege Lensalot gelden niet automatisch voor
vervolgbestellingen.
5. Definitief geplaatste opdrachten of definitief aanvaarde offertes kunnen door de Klant niet worden
geannuleerd. De Klant erkent en begrijpt dat Lensalot bij annulering van opdrachten (bv. fotoshoots voor
huwelijken) aanzienlijke inkomsten verliest, in het bijzonder omdat bepaalde opdrachten lang op voorhand zijn
vast te leggen. Bij annulering door de Klant van opdrachten van Lensalot, is de Klant volgende vergoedingen
verschuldigd (onverminderd de andere rechten van Lensalot, inclusief integraal schadeherstel):
a. Bij annulering meer dan 9 maanden voor de datum van de opdracht: Lensalot heeft recht op 20% van
de totaal voorziene vergoeding voor de opdracht.
b. Bij annulering meer dan 6 maanden voor de datum van de opdracht: Lensalot heeft recht op 40% van
de totaal voorziene vergoeding voor de opdracht.
c. Bij annulering meer dan 3 maanden voor de datum van de opdracht: Lensalot heeft recht op 60% van
de totaal voorziene vergoeding voor de opdracht.
d. Bij annulering minder dan 3 maanden voor de datum van de opdracht: Lensalot heeft recht op 80%
van de totaal voorziene vergoeding voor de opdracht. Bij annulering in de week voorafgaand aan de
opdracht, heeft Lensalot evenwel recht op 100% van de totaal voorziene vergoeding voor de
opdracht.
6. Lensalot heeft steeds het recht om een voorschot te vragen. Indien het gevraagde voorschot uitblijft, heeft
Lensalot het recht om onmiddellijk en zonder ingebrekestelling een deel of het geheel van de overeenkomst
op te schorten dan wel te ontbinden ten laste van de Klant. Een wanprestatie van Lensalot kan de Klant in
geen geval inroepen om de betaling van enig verschuldigd bedrag op te schorten. Voorschotten kunnen niet
worden teruggevorderd, tenzij Lensalot zelf de overeenkomst zou opzeggen.
7. Betaling van de facturen moet door de Klant gebeuren uiterlijk binnen de vijftien kalenderdagen na
factuurdatum, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Tenzij uitdrukkelijk anders door Lensalot op de
offerte/factuur wordt aangegeven, zijn alle bedragen steeds exclusief BTW en andere lasten/taxen/heffingen,
welke alle ten laste van de Klant zijn. Incorrecte en/of onvolledige facturen, moeten binnen de tien
kalenderdagen na factuurdatum door de Klant schriftelijk per aangetekend schrijven en gemotiveerd worden
geprotesteerd/betwist. Na deze termijn van tien kalenderdagen wordt een factuur geacht door de Klant te zijn
aanvaard.
8. In geval van laattijdige betaling is er, onverminderd de overige rechten van Lensalot, van rechtswege zonder
voorafgaande ingebrekestelling een interest van 8% op jaarbasis door de Klant verschuldigd.
9. Tijdens een opdracht is het de Klant uitdrukkelijk verboden om gebruik te maken van apparatuur (in het
bijzonder lasers) die de camera-apparatuur van Lensalot kan beschadigen. Bij gebruik van dergelijke
apparatuur heeft Lensalot het recht om de opdracht onmiddellijk te stoppen, met integraal behoud van de
overeengekomen vergoeding.
10. Lensalot heeft het recht om voor de opdrachten andere fotografen in te schakelen en die andere fotografen de
opdracht (geheel of gedeeltelijk) te laten uitvoeren (in onderaanneming).
11. Bij fotoshoots voor huwelijken die langer dan vier uur duren, voorziet de Klant op diens kosten een maaltijd
voor Lensalot.
12. Uit alle genomen foto’s en/of video’s wordt door Lensalot een overwogen selectie gemaakt. Lensalot bepaalt
welke foto’s en/of video’s aan de Klant ter beschikking worden gesteld. De geselecteerde foto’s en/of video’s
worden door Lensalot bewerkt volgens zijn stijl. Het minimumaantal foto’s en/of video’s dat zal worden
afgeleverd, wordt per opdracht omschreven. Foto’s en/of video’s die de selectie niet haalden, kunnen niet
worden opgevraagd. Foto’s en/of video’s worden digitaal aangeleverd. Het voorzien van een back-up van de
afgeleverde digitale bestanden valt onder de verantwoordelijkheid van de Klant.
13. Uitvoeringstermijnen vanwege Lensalot voor het aanleveren van foto’s en/of video’s zijn steeds bij benadering
aangegeven. Overschrijding van die termijnen geeft de Klant geen recht op schadevergoeding of andere
sanctie.
14. Lensalot behoudt de auteursrechten op alle werken die hij voor de Klant uitvoert. Tenzij anders
overeengekomen, is het voor de Klant uitdrukkelijk verboden om de ontvangen werken commercieel te
exploiteren of te gebruiken; de Klant mag de ontvangen werken alleen voor persoonlijk (privé) gebruik
aanwenden. Bij het gebruik van foto’s en/of video’s op sociale media (Facebook, Instagram, enz.) zal de Klant
telkens “©Lensalot fotografie” vermelden. Lensalot behoudt zich het recht voor om bijkomende vergoedingen
te vragen bij niet-toegestaan gebruik van zijn werken. Lensalot heeft ook het recht om zich te allen tijde te
verzetten tegen het gebruik van zijn foto’s voor bepaalde (niet-overeengekomen) doeleinden of tegen de
publicatie op bepaalde kanalen. Het is de Klant niet toegestaan om foto’s en/of video’s zelf te bewerken.
15. Lensalot heeft het recht om foto’s en/of video’s te publiceren voor commerciële en/of promotionele doeleinden.
Zo kan beeldmateriaal te allen tijde door Lensalot worden gepubliceerd op de website of op sociale
netwerksites van Lensalot. Indien de Klant bepaalde foto’s niet gepubliceerd of verwijderd wil zien, dan moet
de Klant dit binnen de vijf kalenderdagen na publicatie per e-mail melden. De Klant geeft uitdrukkelijke
toestemming aan Lensalot voor de werking van haar gegevens.
16. Lensalot is niet aansprakelijk voor het verlies van beeldmateriaal ingevolge overmacht (waaronder, maar niet
beperkt tot weeromstandigheden, diefstal of beschadiging van fotoapparatuur tijdens de opdracht). Lensalot is
niet aansprakelijk voor kleurafwijkingen bij het afdrukken van de foto’s door de Klant of een derde.
17. Lensalot kan slechts aansprakelijk worden gehouden indien zij door de Klant voorafgaandelijk schriftelijk in
gebreke is gesteld en aan Lensalot een redelijke termijn werd toegekend om de (vermeende) wanprestatie of
fout te verhelpen of recht te zetten.
18. De Klant erkent en aanvaardt dat er op Lensalot geen resultaats- en/of garantieverbintenissen rusten, maar
alleen inspanningsverbintenissen. Behoudens in geval van opzettelijke fout, kan Lensalot in geen geval, ook
niet in geval van grove of herhaalde fout, ten aanzien van de Klant gehouden zijn, ongeacht de grondslag
(wettelijk, contractueel of buitencontractueel), tot een schadevergoeding die totale vergoeding voor de
opdracht overtreft. Lensalot kan evenwel in geen geval gehouden zijn tot een schadevergoeding die
betrekking heeft op morele schade en/of enige gederfde winst en/of andere indirecte of gevolgschade (zoals
maar niet beperkt tot reputatieverlies, personeelskosten van de Klant, waardeverminderingen van of
beschadiging aan goederen, schadevergoedingen die de Klant verschuldigd zou zijn). Deze
aansprakelijkheidsbeperkingen gelden tevens integraal ten voordele van de lasthebbers, personeelsleden en
uitvoeringsagenten van Lensalot.
19. Klachten van welke aard ook moet een Klant steeds aangetekend en binnen een vervaltermijn van tien
kalenderdagen na de factuurdatum gemotiveerd aan Lensalot meedelen. Na het verstrijken van die
vervaltermijn van tien kalenderdagen kunnen er geen klachten meer worden ingediend en vervalt elke
vordering (ongeacht de grondslag) vanwege de Klant.
20. Onverminderd enig ander contractueel of wettelijk recht van Lensalot, heeft Lensalot het recht om te allen tijde
zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst de overeenkomst met de Klant met
onmiddellijke ingang bij aangetekend schrijven te beëindigen, zonder enige vergoeding of opzegtermijn te zijn
verschuldigd, in één van de volgende gevallen (niet-limitatieve opsomming): a) dagvaarding en/of aanvraag tot
faillissement ten aanzien van de Klant of andere financiële moeilijkheden bij de Klant; b) het gebrek aan
betaling door de Klant (waaronder van het voorschot) binnen de vereiste termijn; c) ernstige of herhaaldelijke
tekortkomingen van de Klant; d) de Klant verzuimt ook na ingebrekestelling enige verplichting verder na te
komen binnen de in de ingebrekestelling vermelde termijn en e) gedrag van de Klant (waaronder strafbare
feiten) dat het vertrouwen in de Klant aantast of de reputatie van Lensalot zou kunnen schaden. De
beëindiging van de overeenkomst kan geen aanleiding geven tot enige teruggave door Lensalot van de
vanwege de Klant ontvangen sommen.
21. Ingeval een opdracht door Lensalot niet kan worden uitgevoerd wegens ziekte of ongeval of overlijden van
familielid, zullen de Klant en Lensalot onderling zoeken naar een gepaste oplossing. Wanneer het een
verplaatsbare opdracht betreft, zullen partijen zoeken naar een geschikte alternatieve datum. Als het een niet-
verplaatsbare opdracht betreft, zal worden gezocht naar een vervanger voor Lensalot, waarbij de Klant
rechtstreeks zal contracteren met die vervanger, zonder verdere aansprakelijkheid voor Lensalot. Als
redelijkerwijze geen vervanger kan worden gevonden, dan kunnen beide partijen de opdracht kosteloos
opzeggen. Bij een dergelijke opzeg betaalt Lensalot het voorschot terug, zonder evenwel gehouden te kunnen
zijn tot enige (bijkomende) schadevergoeding.
22. Indien een (deel van een) bepaling van de algemene voorwaarden of de overeenkomst ongeldig of niet-
afdwingbaar zou zijn, kan dit geen aanleiding geven tot de ongeldigheid of niet-afdwingbaarheid van de
overige bepalingen (of delen ervan) van de overeenkomst of algemene voorwaarden. Ongeldige clausules
worden indien mogelijk steeds gematigd tot wat maximaal wettelijk toegelaten is.
23. Alle geschillen tussen Lensalot en de Klant (ongeacht de grondslag), en de overeenkomst(en) tussen Lensalot
en de Klant, worden in al hun aspecten door het Belgische recht beheerst. De Rechtbanken van de zetel van
Lensalot zijn bevoegd voor geschillen, onverminderd het (keuze)recht van Lensalot om voor rechtbanken van
de woonplaats van de Klant te dagvaarden.