Algemene voorwaarden Lensalot

Algemene voorwaarden


1. Lensalot: onder Lensalot wordt in deze algemene voorwaarden Jeroen Gunst verstaan, met

ondernemingsnummer 0680.848.938 en zetel te 8650 Houthulst, Leeuweriksstraat 4. Jeroen Gunst voert zijn

ondernemingsactiviteiten uit onder de naam Lensalot (zie ook https://www.lensalot.be/).

2. Klant: elke persoon die met Lensalot een overeenkomst sluit.


3. Elke overeenkomst tussen Lensalot en een Klant wordt door deze algemene voorwaarden beheerst, met

uitsluiting van de algemene of bijzondere voorwaarden van de Klant of in de sector gestandaardiseerde

algemene voorwaarden. Door een beroep te doen op de diensten van Lensalot wordt de Klant geacht deze

algemene voorwaarden te hebben ontvangen, er kennis van te hebben genomen en de inhoud ervan te

hebben aanvaard. De Klant die eenmaal met deze algemene voorwaarden akkoord is gegaan, gaat er mee

akkoord dat deze eveneens van toepassing zijn op vervolgopdrachten, en/of nieuwe overeenkomsten met

Lensalot. Wijzigingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts mogelijk mits uitdrukkelijk schriftelijk

akkoord van Lensalot.


4. Opdrachten van de Klant worden pas definitief wanneer deze uitdrukkelijk door Lensalot zijn aanvaard. Alle

offertes en opgegeven prijzen vanwege Lensalot vervallen automatisch na twintig kalenderdagen, tenzij

uitdrukkelijk anders vermeld. Speciale aanbiedingen vanwege Lensalot gelden niet automatisch voor

vervolgbestellingen.


5. Definitief geplaatste opdrachten of definitief aanvaarde offertes kunnen door de Klant niet worden

geannuleerd. De Klant erkent en begrijpt dat Lensalot bij annulering van opdrachten (bv. fotoshoots voor

huwelijken) aanzienlijke inkomsten verliest, in het bijzonder omdat bepaalde opdrachten lang op voorhand zijn

vast te leggen. Bij annulering door de Klant van opdrachten van Lensalot, is de Klant volgende vergoedingen

verschuldigd (onverminderd de andere rechten van Lensalot, inclusief integraal schadeherstel):

a. Bij annulering meer dan 9 maanden voor de datum van de opdracht: Lensalot heeft recht op 20% van

de totaal voorziene vergoeding voor de opdracht.

b. Bij annulering meer dan 6 maanden voor de datum van de opdracht: Lensalot heeft recht op 40% van

de totaal voorziene vergoeding voor de opdracht.

c. Bij annulering meer dan 3 maanden voor de datum van de opdracht: Lensalot heeft recht op 60% van

de totaal voorziene vergoeding voor de opdracht.

d. Bij annulering minder dan 3 maanden voor de datum van de opdracht: Lensalot heeft recht op 80%

van de totaal voorziene vergoeding voor de opdracht. Bij annulering in de week voorafgaand aan de

opdracht, heeft Lensalot evenwel recht op 100% van de totaal voorziene vergoeding voor de

opdracht.


6. Lensalot heeft steeds het recht om een voorschot te vragen. Indien het gevraagde voorschot uitblijft, heeft

Lensalot het recht om onmiddellijk en zonder ingebrekestelling een deel of het geheel van de overeenkomst

op te schorten dan wel te ontbinden ten laste van de Klant. Een wanprestatie van Lensalot kan de Klant in

geen geval inroepen om de betaling van enig verschuldigd bedrag op te schorten. Voorschotten kunnen niet

worden teruggevorderd, tenzij Lensalot zelf de overeenkomst zou opzeggen.


7. Betaling van de facturen moet door de Klant gebeuren uiterlijk binnen de vijftien kalenderdagen na

factuurdatum, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Tenzij uitdrukkelijk anders door Lensalot op de

offerte/factuur wordt aangegeven, zijn alle bedragen steeds exclusief BTW en andere lasten/taxen/heffingen,

welke alle ten laste van de Klant zijn. Incorrecte en/of onvolledige facturen, moeten binnen de tien

kalenderdagen na factuurdatum door de Klant schriftelijk per aangetekend schrijven en gemotiveerd worden

geprotesteerd/betwist. Na deze termijn van tien kalenderdagen wordt een factuur geacht door de Klant te zijn

aanvaard.


8. In geval van laattijdige betaling is er, onverminderd de overige rechten van Lensalot, van rechtswege zonder

voorafgaande ingebrekestelling een interest van 8% op jaarbasis door de Klant verschuldigd.


9. Tijdens een opdracht is het de Klant uitdrukkelijk verboden om gebruik te maken van apparatuur (in het

bijzonder lasers) die de camera-apparatuur van Lensalot kan beschadigen. Bij gebruik van dergelijke

apparatuur heeft Lensalot het recht om de opdracht onmiddellijk te stoppen, met integraal behoud van de

overeengekomen vergoeding.


10. Lensalot heeft het recht om voor de opdrachten andere fotografen in te schakelen en die andere fotografen de

opdracht (geheel of gedeeltelijk) te laten uitvoeren (in onderaanneming).


11. Bij fotoshoots voor huwelijken die langer dan vier uur duren, voorziet de Klant op diens kosten een maaltijd

voor Lensalot.


12. Uit alle genomen foto’s en/of video’s wordt door Lensalot een overwogen selectie gemaakt. Lensalot bepaalt

welke foto’s en/of video’s aan de Klant ter beschikking worden gesteld. De geselecteerde foto’s en/of video’s

worden door Lensalot bewerkt volgens zijn stijl. Het minimumaantal foto’s en/of video’s dat zal worden

afgeleverd, wordt per opdracht omschreven. Foto’s en/of video’s die de selectie niet haalden, kunnen niet

worden opgevraagd. Foto’s en/of video’s worden digitaal aangeleverd. Het voorzien van een back-up van de

afgeleverde digitale bestanden valt onder de verantwoordelijkheid van de Klant.


13. Uitvoeringstermijnen vanwege Lensalot voor het aanleveren van foto’s en/of video’s zijn steeds bij benadering

aangegeven. Overschrijding van die termijnen geeft de Klant geen recht op schadevergoeding of andere

sanctie.


14. Lensalot behoudt de auteursrechten op alle werken die hij voor de Klant uitvoert. Tenzij anders

overeengekomen, is het voor de Klant uitdrukkelijk verboden om de ontvangen werken commercieel te

exploiteren of te gebruiken; de Klant mag de ontvangen werken alleen voor persoonlijk (privé) gebruik

aanwenden. Bij het gebruik van foto’s en/of video’s op sociale media (Facebook, Instagram, enz.) zal de Klant

telkens “©Lensalot fotografie” vermelden. Lensalot behoudt zich het recht voor om bijkomende vergoedingen

te vragen bij niet-toegestaan gebruik van zijn werken. Lensalot heeft ook het recht om zich te allen tijde te

verzetten tegen het gebruik van zijn foto’s voor bepaalde (niet-overeengekomen) doeleinden of tegen de

publicatie op bepaalde kanalen. Het is de Klant niet toegestaan om foto’s en/of video’s zelf te bewerken.


15. Lensalot heeft het recht om foto’s en/of video’s te publiceren voor commerciële en/of promotionele doeleinden.

Zo kan beeldmateriaal te allen tijde door Lensalot worden gepubliceerd op de website of op sociale

netwerksites van Lensalot. Indien de Klant bepaalde foto’s niet gepubliceerd of verwijderd wil zien, dan moet

de Klant dit binnen de vijf kalenderdagen na publicatie per e-mail melden. De Klant geeft uitdrukkelijke

toestemming aan Lensalot voor de werking van haar gegevens.


16. Lensalot is niet aansprakelijk voor het verlies van beeldmateriaal ingevolge overmacht (waaronder, maar niet

beperkt tot weeromstandigheden, diefstal of beschadiging van fotoapparatuur tijdens de opdracht). Lensalot is

niet aansprakelijk voor kleurafwijkingen bij het afdrukken van de foto’s door de Klant of een derde.


17. Lensalot kan slechts aansprakelijk worden gehouden indien zij door de Klant voorafgaandelijk schriftelijk in

gebreke is gesteld en aan Lensalot een redelijke termijn werd toegekend om de (vermeende) wanprestatie of

fout te verhelpen of recht te zetten.


18. De Klant erkent en aanvaardt dat er op Lensalot geen resultaats- en/of garantieverbintenissen rusten, maar

alleen inspanningsverbintenissen. Behoudens in geval van opzettelijke fout, kan Lensalot in geen geval, ook

niet in geval van grove of herhaalde fout, ten aanzien van de Klant gehouden zijn, ongeacht de grondslag

(wettelijk, contractueel of buitencontractueel), tot een schadevergoeding die totale vergoeding voor de

opdracht overtreft. Lensalot kan evenwel in geen geval gehouden zijn tot een schadevergoeding die

betrekking heeft op morele schade en/of enige gederfde winst en/of andere indirecte of gevolgschade (zoals

maar niet beperkt tot reputatieverlies, personeelskosten van de Klant, waardeverminderingen van of

beschadiging aan goederen, schadevergoedingen die de Klant verschuldigd zou zijn). Deze

aansprakelijkheidsbeperkingen gelden tevens integraal ten voordele van de lasthebbers, personeelsleden en

uitvoeringsagenten van Lensalot.


19. Klachten van welke aard ook moet een Klant steeds aangetekend en binnen een vervaltermijn van tien

kalenderdagen na de factuurdatum gemotiveerd aan Lensalot meedelen. Na het verstrijken van die

vervaltermijn van tien kalenderdagen kunnen er geen klachten meer worden ingediend en vervalt elke

vordering (ongeacht de grondslag) vanwege de Klant.


20. Onverminderd enig ander contractueel of wettelijk recht van Lensalot, heeft Lensalot het recht om te allen tijde

zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst de overeenkomst met de Klant met

onmiddellijke ingang bij aangetekend schrijven te beëindigen, zonder enige vergoeding of opzegtermijn te zijn

verschuldigd, in één van de volgende gevallen (niet-limitatieve opsomming): a) dagvaarding en/of aanvraag tot

faillissement ten aanzien van de Klant of andere financiële moeilijkheden bij de Klant; b) het gebrek aan

betaling door de Klant (waaronder van het voorschot) binnen de vereiste termijn; c) ernstige of herhaaldelijke

tekortkomingen van de Klant; d) de Klant verzuimt ook na ingebrekestelling enige verplichting verder na te

komen binnen de in de ingebrekestelling vermelde termijn en e) gedrag van de Klant (waaronder strafbare

feiten) dat het vertrouwen in de Klant aantast of de reputatie van Lensalot zou kunnen schaden. De

beëindiging van de overeenkomst kan geen aanleiding geven tot enige teruggave door Lensalot van de

vanwege de Klant ontvangen sommen.


21. Ingeval een opdracht door Lensalot niet kan worden uitgevoerd wegens ziekte of ongeval of overlijden van

familielid, zullen de Klant en Lensalot onderling zoeken naar een gepaste oplossing. Wanneer het een

verplaatsbare opdracht betreft, zullen partijen zoeken naar een geschikte alternatieve datum. Als het een niet-

verplaatsbare opdracht betreft, zal worden gezocht naar een vervanger voor Lensalot, waarbij de Klant

rechtstreeks zal contracteren met die vervanger, zonder verdere aansprakelijkheid voor Lensalot. Als

redelijkerwijze geen vervanger kan worden gevonden, dan kunnen beide partijen de opdracht kosteloos

opzeggen. Bij een dergelijke opzeg betaalt Lensalot het voorschot terug, zonder evenwel gehouden te kunnen

zijn tot enige (bijkomende) schadevergoeding.


22. Indien een (deel van een) bepaling van de algemene voorwaarden of de overeenkomst ongeldig of niet-

afdwingbaar zou zijn, kan dit geen aanleiding geven tot de ongeldigheid of niet-afdwingbaarheid van de

overige bepalingen (of delen ervan) van de overeenkomst of algemene voorwaarden. Ongeldige clausules

worden indien mogelijk steeds gematigd tot wat maximaal wettelijk toegelaten is.


23. Alle geschillen tussen Lensalot en de Klant (ongeacht de grondslag), en de overeenkomst(en) tussen Lensalot

en de Klant, worden in al hun aspecten door het Belgische recht beheerst. De Rechtbanken van de zetel van

Lensalot zijn bevoegd voor geschillen, onverminderd het (keuze)recht van Lensalot om voor rechtbanken van

de woonplaats van de Klant te dagvaarden.